Dwujęzyczność zamierzona – co to znaczy?

Dwujęzyczność zamierzona to, zdobyta we wczesnym dzieciństwie, umiejętność posługiwania się dwoma językami. Odbywa się to, oczywiście, nie w formie formalnych lekcji, tylko przez wprowadzenie języka obcego w otoczeniu, w którym nie był on powszechnie używany.

Na przykład polska rodzina, mieszkająca w Polsce, dodaje w swoim domu, obok języka polskiego, inny język, jako jeden z języków komunikacji.

Czy wiesz, że Ty też możesz ‘nauczyć’ swojego maluszka języka angielskiego w taki sam sposób, jak Twoi rodzice ‘nauczyli’ Cię polskiego? Jest to jak najbardziej możliwe, nawet jeśli obecnie nie czujesz się pewnie w posługiwaniu się j.angielskim, a nawet wcale go nie znasz.

Czyż to nie wspaniały prezent dla Twojego dziecka? Kiedy podrośnie i będzie bardziej świadome otaczającego je świata, zda sobie sprawę, że zna język angielski, chociaż nie będzie tak naprawdę wiedziało, jak to się stało. Dokładnie tak, jak my nie pamiętamy kiedy to nauczyliśmy się naszego arcytrudnego języka.

Jest jeden warunek – podobnie, jak w przypadku języka polskiego, trzeba zacząć jak najwcześniej. Podobnie jak rodzice przemawiają po polsku do noworodka od pierwszych chwil jego życia, nie zastanawiając się, czy to czasem nie za wcześnie i czy dziecko jest w stanie ich zrozumieć. 

Wydaje się niemożliwe? A jednak. Pomyśl o polskich rodzinach, które mieszkają w krajach anglojęzycznych. Ich dzieci świetnie mówią w obu językach, a często, po czasie, lepiej znają język angielski. Jak to się dzieje? Po prostu ludzie wokół  nich używają na co dzień obu języków. 

Dlaczego warto zacząć tak wcześnie? Dlatego, że dzieci od urodzenia, do ok. 5 – 6 roku życia mają niezwykłe zdolności absorbowania języków. Niemowlę nauczy się ich tylu, ilu będzie potrzebować, żeby zrozumieć swoje otoczenie i przetrwać. Na początku tylko słucha i słucha. Później samo próbuje coś przekazać, nie martwiąc się, czy mówi poprawnie. Aż w końcu dochodzi do samodzielnej umiejętności posługiwania się językiem.

Wszystko, co trzeba zrobić, to stworzyć mu odpowiednie warunki. Te warunki to po prostu jedna osoba: mama, tata lub opiekunka, która mówi do dziecka po angielsku w zwykłych, codziennych sytuacjach.

Idealnym wzmocnieniem tych działań w domu, byłaby możliwość przebywania w anglojęzycznym środowisku poza domem. Słuchanie i obserwowanie innych osób, a zwłaszcza rówieśników, mówiących po angielsku powoduje, że dziecko utwierdza się w wewnętrznym przekonaniu, że jest to autentyczny język jakim porozumiewają się ludzie. 

Ze względu na brak naturalnych sytuacji tego typu, rodzice wdrażający dwujęzyczność zamierzoną organizują tzw. playdates, czyli spotkania dzieci i rodziców, podczas których aranżowane są zabawy dla dzieci, a jedynym używanym językiem jest język obcy. 

Niestety, wiemy z doświadczenia, że nie jest łatwo zorganizować takie spotkania w niedużym mieście. Jednak nasze zajęcia z powodzeniem dostarczą Twojemu dziecku tego rodzaju bodźców, gdyż my również będziemy posługiwali się wyłącznie językiem angielskim. Na początku w sposób kontrolowany, a później coraz swobodniej.

Jeżeli brzmi to dla Ciebie interesująco i chciałbyś dać swojemu dziecku szansę, to zapraszamy na zajęcia wprowadzające do dwujęzyczności zamierzonej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
YouTube
Instagram
WhatsApp